torsdag, juni 22, 2006

Bokrecension




Jag har läst Linda - som i Lindamordet av Leif GW Persson.
Boken utspelar sig mestadels i Växsjö och handlar om en ung kvinna som hittas sexmördad. Utredningen upptar hela handlingen i boken. Vi får följa polisens arbete från början till slut.
Det är den första bok jag läst av Leif GW Persson och han använder sig verkligen av sina kunskaper som kriminolig och professor i polisforskning när han beskriver polisens arbete.

Språket är enkelt att förstå utan att vara insatt men jag tycker ändå att det blir ganska tungt och tråkigt. Dels handlar det bara om polisarbete, vi får inte reda på så mycket om karaktärerna som jag skulle önska och vi får inte se något av dem privat. Det blir lite tråkigt i längden. Språket är heller inte så varierat, mycket blir upprepningar.
Boken är helt okej men ingen jag kommer läsa om. En okej svensk polisroman av en ruskigt duktig och kompetent man. Jag hoppas bara att svenska poliser inte dricker lika mycket i verkligheten som de gör i boken.

Betyg: J J J J J
Johanna Flodén
Bilden kommer från adlibris.se

Inga kommentarer: