måndag, februari 14, 2011

Happy Valentine´s day!

Jag vill börja med att önska er alla en mysig alla hjärtans dag. Jag och Tim firar troligen med att ta en tur till IKEA. Han ska också få två små presenter som uppskattning för att han är den fina person han är.

I morse var det vägning. -1,4 sedan förra veckan ger -5 kg totalt på tre veckors pulverdiet.
Med tanke på det vill jag rekommendera er att titta på den här videon från Nyhetsmorgon lördag då Tilde de Paula och dietisten Susanne Gustafsson diskuterade olika dieter. Det vore ju nästan tjänstefel av en dietist att tycka att pulverdieter är något bra och det visar även inslaget. Jag tror dock på det som en kickstart och tanken är att bryta gamla vanor och gå över till något bättre, mer långsiktigt alternativ.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Då är det bara 7 kg kvar på 2 veckor nu! Kämpa på! :) Nackdelen med pulverdieter är att man går ofta upp en del efteråt och en annan nackdel är att det är farligt att jojobanta! Man kan kickstarta med att äta mindre och börja träna också! Men det är bara mina tankar som folkhälsovetare :)I mitt jobb skulle jag inte rekommendera de som inte är överviktiga att gå på pulverdieter helt och hållet möjligen byta ut några mål under dagen. Jag tycker iaf att du är fin som du är oavsett vad du väger!! Tipsa om du kommer på några nyttiga och bra maträtter sen :) Tack för senast och duktigt att du kunde hålla dig från alla smaskigheter! Kramar CB

Johanna sa...

Jag har 5,3 kg kvar till målvikt men det lär nog bara bli ett par kilo till just på pulvret. Hade gått ner 2 kilo innan också.

Vad är din åsikt angående GI/LCHF?

Jag googlar matinspiration och kollar kokböcker för fullt just nu :)

Kram Johanna

Carro sa...

Du får gärna låna min LCHF kokbok om du vill :) Jag tror dock mer på GI än på det faktiskt. Nackdelen med LCHF är att du kommer bli sjukt trött på allt fett du stoppar i dig och inte vilja äta en enda fet sås till efter några veckor med det.

GI känns bättre. Lättare att byta ut en del av tallriken till quinoa, råris, fullkornspasta eller liknande. Så har vi ätit i snart ett år är hemma. Men vi håller inte så hårt på att man inte får äta lite godis, eller njuta av livet för det :) bara att köra på gymmet samtidigt så får man en bra balans. Det gäller att hitta saker som man kan tänka sig leva med långsiktigt. Fokusera inte för mycket kring vikten, det är klokare att mäta centimetrar istället för det är så det syns. Vi har aldrig ägt en våg, och kommer aldrig att göra.

Kram

Johanna sa...

Ja tack, vilken har du? Jag tror också mer på GI så jag ska försöka lite mer åt det hållet tänkte jag. LCHF känns inte så bra i längden. Jag vill köra ganska strikt först så att jag inte går upp mina kilon och sedan fortsätta så alltid men unna mig på helgerna kanske. Jag har ju kört fullkornsalternativ länge men jag måste äta mer grönsaker och dra ner på kolhydratsdelen ändå.

Kram

Carro B sa...

Morgonpromenad med stavar, smoothie till frukost, keso och banan till mellanmål, lunch enligt tallriksmodellen (m fullkorn), mellanmål knäckebröd om jag ska träna på em, middag blir så sent så det kan bli typ omelett, lax och sallad, stekt ägg med vita bönor i tomatsås, äggmacka.. Det är mitt recept till min viktnedgång iaf :)

Jag förespråkar nog mer GI, för det är bättre långsiktigt. Har vart inne och kollat på ISO-dieten, verkar bra! En variant av GI. Se till att dra ner på kolhydrater under hela dagen, dvs att man inte äter mackor och bananer till varje måltid (det har jag vart expert på :p)

Jag tror mer på att unna sig LITE då och då när man känner för det istället för att ha en "ätardag" där man äter vad man vill. Funkar inte för mig som vräker i mig då. Utan jag tar en liten bit mörk choklad och en kopp te på en måndag om jag känner för det.

Försök hitta det som funkar för dig så kommer det att gå kalas :)

Kramar

Josefin sa...

Grymt duktig du är som kämpar på med dieten! Är otroligt imponerad då jag inte alls har karaktär till pulver o grejer även fast jag önskar att jag hade det! Vad heter denna pulvervariant?

Måste också säga grymt snygg scarf du lyckades haffa! Ester Elenora gör ju också så fantastiska scarfar! Såg att vårens barnkollektion av scarfar är på plats i butikerna v. 8, jag ska definitivt köpa till båda mina småprinsessor :)

Hoppas att ni hade en mysig Alla hjärtans dag i går!

Sköt om dig!
Kram Josefin

Carro sa...

Jag har LCHF-kokboken, den av Airam bla bla.. Hehe =) Men jag tror ditt problem inte låg i vad du åt, utan snarare hur stora portionerna var.

Ett annat bra diet-tips är att gå och dra på sig en influensa :) En hel storlek mindre idag :P haha.. Den ni, den har det inte stått om i några tidningar eller pratats om på tv!

Carro B sa...

Haha, nej den dieten är underskattad ;)
Ett annat diet-tips är att bli singel :p Det är inte heller något som skrivs om så ofta ;)
Influensadieten och singeldieten :p
HAHA!!
Men som med alla andra "dieter" så funkar dem inte i långa loppet.. Det är en livsstilsförändring som krävs. Jag läste att det tar 3 veckor för att något ska bli till en vana.. det stämmer verkligen på mig (oavsett om det är träning, tandtråd eller smörja in fötterna på kvällen) men det är bara att komma över den där 3-veckorsgränsen så går det bra :)