onsdag, september 19, 2007

Bokfemma: Pageturners

Så, i pausen på idol författar jag veckans bokfemma. Det handlar om pageturners, det vill säga böcker du helt enkelt inte kunna lägga ifrån dig.

  • Kajsa Ingemarsson: Små citroner gula. Den här boken är för mig det tydligaste exemplet på en bok som jag läst non-stop. Jag låg på en strand utomlands och läste i fyra timmar utan uppehåll. Kan tillägga att mina ben var helt sönderbrända när jag klar...
  • Liza Marklund: Gömda. En riktigt bra bok där man inte kan vänta på vad som ska hända. Skrämmande och spännande.
  • Camilla Läckberg: Olycksfågeln. Eftersom jag är riktigt hooked på Camillas böcker så slänger jag mig alltid över dem när det kommer en ny. Olycksfågeln tog det inte ens ett dygn att läsa ut.
  • Nora Roberts: Solens Diamanter. Det här är första delen i Noras triologi om en syskontrio på Irland. Kan varmt rekommenderas!
  • Denise Rudberg: Väninnan. Denise debutbok och också den första boken jag läste av henne. Nu har jag läst alla. Språket är verkligen inte briljant men jag gillar hennes historier i böckerna. Glammiga och roliga att följa!

Inser att det blir väldigt ytliga och lättsamma böcker när jag väljer pageturners, eller sådana som är riktigt spännande! För mig har det sin naturliga förklaring. Det är sådana böcker man kan "slapp-läsa" och inte behöver lägga ner så mycket energi på.

Det behöver verkligen inte vara dem som är de bästa böckerna, men de är sådana man vill läsa snabbt och utan större eftertanke.

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Jag tycker precis som du att pageturners är mer de lättsamma böckerna. Klassiker eller "tyngre" litteratur kräver ju rätt mkt o man behöver nästan liten paus när man läser dem.

Johanna sa...

Exakt!