fredag, mars 11, 2011

Födelsedagsmiddag


I veckan fyllde Tim 26 år. Det firades med middag som vi lagade till hemma hos Tims föräldrar och sedan lite fotboll på TV.

Vi bjöd på chilimarinerad kyckling med tysk potatissallad, vanlig sallad och chiliaioli. Allt enligt Per Morbergs recept hämtade från Morberg grillar. Vi älskade marinaden och aiolin så de kommer vi absolut göra fler gånger. Perfekt till alla grillkvällar i sommar! Jag är lite imponerad att vi klarade aiolin utan att den skar sig också. Tricket ska vara att alla ingredienserna har samma temperatur och att oljan hälls i en fin stråle medan den andra vispar. Någon dag ska vi prova saffransaiolin som jag såg i samma kokbok. Bör vara god ihop med en fisksoppa t.ex.

Till efterätt gjorde jag chokladmousse enligt Vickan på Matplatsens recept. LCHF-vänligt, enkelt och jättegott blev det tycker jag!

4 port:
100 g mörk choklad
2 äggulor
2 1/2 dl vispgrädde

Smält chokladen i micron eller vattenbad. Låt svalna något. Vispa ner äggulorna, en i taget. Rör ordentligt så det blandar sig till en slät smet. Tillsätt kaffe (om så önskas) och blanda väl. Vispa grädden, men inte för hårt!!! Rör ner lite av den lättvispade grädden i chokladmsten och blanda ordentligt. Tillsätt resterande grädde och rör om tills allt är ordentligt blandat (vispa inte för hårt, då blir det grynigt). Häll upp i 4 portionsglas och låt stå kallt i kylen tills det stelnat.

Jag valde att servera med lite vispad grädde och bär på toppen. Mums!

Inga kommentarer: