onsdag, januari 10, 2007

Tillbaka

Så, det blev en ganska lång paus... Men nu är jag tillbaka.

Skidåkningen i Trysil var lika underbar som alltid...nästan. Det fanns typ ingen snö i början av veckan men sedan snöade det faktiskt i två omgångar så i slutet blev det riktigt bra!

Jag har fått flera önskemål att publicera Sahlgrenskadieten som jag skrev om för ett tag sedan. Här kommer den:

Sahlgrenska dieten

Vecka 1

Måndag: 1 kg bananer, kaffe

Tisdag: 1 kg bananer, kaffe

Onsdag: 2 hårdkokta ägg, 1 knäckebröd med ost, kaffe, fiskbullar, morötter, 1 potatis, blomkål, 2 päron, 2 äpplen

Torsdag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, kalvsylta, blomkål

Fredag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kycklingsallad, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, 3 äpplen, 1 apelsin

Lördag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, spenat, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, ½ kg räkor, roquefortost, kaffe och kaka

Söndag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 tomat, 1 skiva vitt bröd, kaffe, biff, gröna bönor, 1 potatis, 1 tomat, 1 glas öl, kaffe, 2 äpplen, 2 apelsiner

Vecka 2

Måndag: 1,5 burk ananas (osötad), kaffe

Tisdag: 1,5 burk ananas (osötad), kaffe

Onsdag: 2 stekta ägg, 2 skivor bacon, 2 knäckebröd med ost, kaffe, 1 glas mjölk, fiskfärs, morötter, 1 potatis, kaffe, 0,5 kg räkor, 1 glas vin

Torsdag: 2 stekta ägg, 2 skivor bacon, 2 knäckebröd med ost, 1 glas mjölk, kaffe, Ärtsoppa på färskt kött, kaffe, frukt

Fredag: 2 stekta ägg, 2 skivor bacon, 2 knäckebröd med ost, kaffe, Hönssallad, 1 potatis, 2 ananasringar, 1 äpple, 2 apelsiner

Lördag: 2 kokta ägg, 1 glas mjölk, 1 skiva vitt bröd, kaffe, kokt kyckling med grönsaker, 1 potatis, 2 ananasringar, kaffe, 2 skivor vitt bröd, 1 glas vin

Söndag: 1 stekt ägg, sill, 1 skiva vitt bröd, 1 glas mjölk, 1 päron, T-bonesteak, 1 potatis, bönor, morötter, kaffe, 2 äpplen, 2 bananer

Vecka 3


Måndag: 1 kg bananer, kaffe Tisdag: 1 kg bananer, kaffe

Onsdag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 glas mjölk, 2 knäkcebröd med ost, kaffe, 4 wienerkorvar, sallad, 1 potatis, ananas, 1 päron, 1 glas vin

Torsdag: 2 stekta ägg,1skiva bacon, 1 glas mjölk, 1 skiva vitt bröd, 1 tomat, 2 wienerkorvar, sallad, 1 potatis, ananasringar, 1 äpple, 1 apelsin

Fredag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 glas mjölk, 1 skiva vitt bröd, 1 tomat, kaffe, ananas

Lördag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 glas mjölk, 1 skiva vitt bröd, 1 tomat, kaffe, Rumpstek, rödkål, sallad, 1 potatis, 1 glas vin

Söndag: 2 kokta ägg, 1 skiva vitt bröd, 1 tomat, ansjovis, biff med sallad, 1 potatis, 1 ananasring, kaffe, kaka, 1 äpple

Vecka 4:

Måndag: 1,5 burk ananas (osötad), kaffe

Tisdag: 1,5 burk ananas (osötad), kaffe

Onsdag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, 0,5 kg räkor, 1 småfranska, 1 glas vin, 2 äpplen, 3 päron

Torsdag: 2 fiskbullar, 1 kokt ägg, 1 skiva vitt bröd, 1 glas mjölk, kaffe, 1 omelett med skinka, kaffe, stekt fisk, morötter, 1 potatis, 1 glas vin, 1 äpple, 1 apelsin, kaffe

Fredag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, biff med lök, gröna bönor, 1 potatis, kaffe

Lördag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 2 knäckebröd med ost, kaffe, 1 skiva vitt bröd, 1 kokt ägg, tomat, 1 apelsin, kaffe

Söndag: 2 kokta ägg, 2 skiva bacon, 2 knäckebröd med ost, kaffe, 1 skiva vitt bröd, 0,5 kg räkor, 2 tomat, 2 apelsin, 4 biffar, bönor, 1 potatis

Som ni märker, väldigt konstig diet och inget jag kan rekommendera. Som sagt, jag gav upp fredagen vecka 1....

25 kommentarer:

Jonas sa...

Oj vilken lustig diet!

Johanna sa...

Hehe, ja visst är den.. som sagt, jag gav upp efter en vecka :)

Anonym sa...

jag håller på med den! visst den är lustig! men den funkar för min del! =)bara efter två veckor har jag gått ner 6 kilo!

Johanna sa...

Oj! Grattis till att du har gått ner 6 kg. Jag valde ju att avbryta den här dieten och gå ner med hjälp av motion och äta bra isätllet. Det funkade det också, jag gick ner 8 kg i höstas.

Anonym sa...

tack! jag motionerar samtidigt som jag gör denna. men prova den mest bara för jag inte trodde de skulle funka men tydligen motbevis den mig. men skoj att den funkar. funka dock inte för mig att bara motionera. men jag har väl ätit fel samtidigt innan därav inget bra resultat. men det är ju inte så bra!egetligen så svälter man sig själv de två första dagarna. men skoj att testa nya saker! grattiis ti dina förlorade kilona! =0)

Anonym sa...

gick den i två omgångar á 3 veckor av den varje gång. Totalt gick jag ner 12 kg och har hållit mig där sen dess. Den är Tung, men går man efter den så rasar man i vikt.
Muskelmässigt är jag densamma som innan, gick tester för att testa min muskelstyrka både innan och efter dieten. Och den höll i sig!
Jag rekommenderar den starkt om man orkar med den!

Johanna sa...

Oj, bra gjort! Grattis till din viktnedgång!

Anonym sa...

bästa dieten någonsin.. jag har gjort den o mina vänner har gjort den vi alla har gått ner ca 7kg och sedan hållt det mer eller mindre, ett år!

Anonym sa...

Har också provat denna med min familj.. gick ner 10kg på 4 veckor :D Tyvär kom de tillbaka när jag blev gravid men gjorde om den o allt försvann igen.. kan rekommendera detta, det funkar!

Anonym sa...

tack för att du publicerar den. Jag har gjort den vid ett tillfälle efter jag fick barn 2, jag gick ned 10 kg på de veckorna. Visst är den knäpp men den funkar.
jag hittade inte pappren nu när jag sökte så jag blev jätteglad när jag såg att du publicerat hela

TACK och glad påsk
Tina

Anonym sa...

Jag gick ner 23 kg och kunde därefter börja motionera i spåret igen (taskiga knän)

Den är väl inte direkt någon smaksensation men 4 veckor är det värt att lida lite....

Johanna sa...

Oj herregud. Jag klarade 5 dagar sedan mådde jag så sjukt illa, klarade knappt att ta mig upp ur sängen, så det var inte värt det för mig. Behöver iofs inte gå ner 23 kg heller, men 10 skulle sitta bra. :)

tinni sa...

Hej! Tänkte bara kolla med er, när det står kyckligsallad, hur har ni gjort då? sallad med kyckling eller sådan där mer majonnäsbaserad (typ rydholms) på burk? // tacksam för svar!

Johanna sa...

Sallad med kyckling tror jag.

Anonym sa...

Körde den här dieten för 18 år sedan och den fungerade perfekt 10 kg på 4 veckor

greken sa...

jag körde den för många år sen o kapade 14 kilo på en månad, så den funkar.

Anonym sa...

Jag älskar den dieten xp Den är konstig och jobbig, men efter EN vecka har jag gått ner tre kilo! Den är bra som en spark i baken till att ta tag i sin kost! Haha :)

Johanna sa...

Kul att så många har lyckats!

Anonym sa...

Jag gjorde den i nästa två omgångar i rad. Gick ner närmre 18 kilo. Det var fem år sen. Sen dess har jag bara gått upp 3-4 kilo. Den funkar!

Olgaisabelle sa...

Jag skulle googla Shalgrenskas telefon nummer och då kom "shalgrenska dieten" upp och jag hamnade här utav en slump. Den är dieten är ju ytterst kaloririk och verkligen sjukt ohälosam. Någon som äter sådan här mat borde köra en detox och lägga om sina matvanor. Men eftersom alla lovordar den undrar jag, funkar den för att dom som provat är såpass stora att det inte spelar någon roll vilken diet dom hade tagit utan bara att dom håller sig till någon alls. Eller har plötsligt bacon en magisk effekt på ämnesomsättningen haha?

MVH

Johanna sa...

Dieten fungerade ju inte för mig så jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Det man kan konstatera är att det är lite liknande som GI/LCHF med att man utesluter kolhydrater. Bacon går t.ex utmärkt att äta enligt GI/LCHF. Så det beror lite på vilken metod man föredrar.

Rickard sa...

Svar till Olgaisabella:
När du hävdar att denna är sjukt ohälsosam blir jag lite fundersam. Vad du baserar detta på? De flesta dagar får du i dig kost från alla delar. Fett, protein och kolhydrater. Men om du läser närmare på vad som äts, ser du ganska tydligt att mängden som rekommenderas inte på långa vägar ger dig tillräckligt med kalorier per dag. Du får nästan dagligen ett underskott. Det är Därför du går ner, vare sig du äter bacon eller ej. Med dieten lär man sig även att äta regelbundet och med mindre portioner. Något som är väldigt uppskattat även efter dieten.

Anonym sa...

Hej,kör med den dieten nu. Men vad menar dunär dusäger att den inte funkade på dig?
Gjorde du 4 veckor o gick inte ner alls?

Johanna sa...

Nej, jag pallade inte att äta så. Jag avbröt efter 4 dagar, därför funkade den inte :) Lycka till!

Anonym sa...

hej!vill bara fråga när man går på denna diet och tränar,räcker de med den mängd mat som rekommenderas?vissa gånger gör man ju nästan av med alla kalorier man får i säg.hoppas på ett snabbt svar.....!!!!