tisdag, december 05, 2006

Utvärdering Thailand

Då det var min tredje resa i Thailand, varav den ena resan var en långresa på två månader, har jag numera lite att jämföra med. Denna gången besökte vi Krabi och Koh Lanta. Båda ställena fantastiska på sitt sätt! Det går inte att välja en favorit men vi är alla i resesällskapet väldigt nöjda med att ta en vecka på varje ställe.

Krabi bjöd på dykutflykt med proffsiga dykfirman Kontiki. Svensktalande divemasters och instruktörer och både i vattnet och på båten hade vi en riktigt bra dag.

Då Ao Nang inte är någon fin strand i sig tog vi Long tail båtar(20 baht) ut till stränderna utanför. Vi besökte klättrarnas paradis Railey beach och en dag gick vi därifrån till den häftiga stranden Prha Nang beach. Bara promenaden dit var helt sagolik.

Ao Nangs shoppingutbud är förhållandevis stort med surfarshorts, t-shirts, fiskarbyxor i mängder så klart, men även vackert hantverk, kuddöverdrag och sjalar i vackert thaisidentyg. Passa hellre på att shoppa här än i mindre stan Saladan på Koh Lanta, även om det går att göra fynd där också.

Hotellet var ett av de bästa jag bott på faktiskt. Krabi La Playa resort låg i utkanten av staden med bara några minuters promenad till restauranger och shopping. Det hade den största pool jag någonsin sett och gratis trådlöst nätverk i lobbyn och vid poolen. Maten var billig och fräsch och vi trivdes överhuvudtaget väldigt bra.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg så info om Koh Lanta postar jag vid senare tillfälle. Kanske kommer det lite bilder också ;)

Inga kommentarer: