måndag, oktober 02, 2006

Sahlgrenska dieten

Nu var det väldigt längesen jag skrev igen....
Anledningen till att jag skriver just idag är att idag är första dagen på en diet som jag ska prova. Den heter sahlgrenska dieten och har ett program som man ska följa, helst i 4 veckor men för mig blir det minst 2 men helst 3. De två första dagarna får man äta 1 kg bananer per dag och sedan är det olika saker. Allt från ägg och bacon till vitt bröd till kokt ägg med mera..

Jag skulle aldrig prova på en sådan här diet om jag inte hört att det funkar så bra. Det var en klasskompis som berättade att hon skulle köra nu några veckor framöver och jag blev nyfiken. Hon lovar att man går ner 10 kg på 4 veckor, låter för bra för att vara sant men det är värt att prova!

Jag är redan hungrig så det är väl dags att gå ner i köket snart och ta sig dagens första banan...

8 kommentarer:

Anonym sa...

om du ser det här så vore det jätte snällt om du kunde skicka sahlgrenska dieten till mig. jag har letat efter den jätte länge utan framgång. tack på förhand. min mail är mat_hilda@hotmail.com

Anonym sa...

Hej! Sahlgrenskadieten körde jag ett par ggr när jag var i din ålder (är 36 nu). Den var väldigt tuff och man gick liksom i ide. Rena späkningen, som bara resulteade i fler jojobantningar.
Kan rekommendera GI eller LCHf istället. Fungerar att leva med på lång sikt.

Johanna sa...

Jaa, usch och fy. Den funkade inte alls för mig så jag gav upp efter bara några dagar. Mådde skit så det var inte värt det.

Bra rekommendation med GI där, har inte testat det. Äter ganska mkt kolhydrater och det är väl det som är mitt problem egentligen...

Tror det allra bästa är att äta bra och träna, men det är inte alltid lätt att få ihop det...

zeina66 sa...

Hej,lycka till,den är tuff. Är inne på sjätte dagen idag och ska hålla på i tre veckor,sedan ska jag försöka leva efter GI-metoden för att hålla vikten.Jag rör mig rätt så mycket men har lagt på mig 6 kg under det senaste året,är 43. Har två väninnor som använt sig av sahlgrenskan vid olika sammanhängande perioder - alltså haft 4 "normala" veckor emellan. Båda gick ner mellan 15-26 kg och har sedan dess lyckats hålla vikten,nu i två år. De är båda 35. Den som har styrka och karaktär att ta hålla sig till dieten borde lyckas och då vet du också hur du ska göra för att bibehålla vikten sen.

Johanna sa...

Tack så mkt. Det var 4 år sedan jag skrev detta inlägget så jag har ju facit nu och det gick ju inte alls... sämsta diet jag har provat. Nu kör jag på sund kost istället. Lycka till med ditt!

Anonym sa...

Vilken härligt långlivad tråd.
Jag vill bara säga att denna diet (som för övrigt inte har något att göra med Sahlgrenska) är bra om man vill gå ner fort. Man måste som med alla dieter hålla sig till den. Den var ju väldigt poppis på 90-talet ochde flesta jag känner har testat den. Alla har gått ner. Och hållt sig nere.
Det som eg. gör att man går ner är ju måndagarna och tisdagarna. Ägg är ju beprövat i många olika dieter och det är också nyckeln i denna. Så, som sagt... Testa om du inte testat förr!

Anonym sa...

Hej
Det här är lite längre fram i tiden, men jag ville kommentera ändå. Kanske någon läser. Jag har haft denna i 20 år. Det är en operationsdiet från Sahlgrenska oc ja det är sant. Jag har fått den av en släkting som idag är 60 år. Hon fick den av sin mor som fick den inför en operation på 60-talet. Så vad jag vet är den från Sahlgernska. Den fungerar. Första gången gick jag ner 15 kg på 4 veckor. Vikten har hållt sig tills jag fick barn.

zari sa...

Hej, det är Sahlgrenska diet,, för jag fick den av en kollega som själv hade fått den från Sahlgrenska år 1991.. Jag körde på varje vår och varje år 👍🌟